Please use this identifier to cite or link to this item:
http://190.57.147.202:90/xmlui/handle/123456789/4217
Title: | Dificultades en el aprendizaje en niños del primero de educación general básica |
Authors: | Espinosa Cevallos, Paola Alejandra Ilbay Guaña, Evelyn Lizeth |
Keywords: | Dificultades de aprendizaje Niños de primer grado Educación básica Lectura Escritura |
Issue Date: | 17-Oct-2023 |
Publisher: | FIPCAEC-ENFOQUES (Ciencias económicas y empresariales) |
Series/Report no.: | Vol. 8 Núm. 4 (2023): Octubre-Diciembre 2023; |
Abstract: | The learning of children in the first year of Basic General Education (EGB) presents various difficulties. Fine motor skills and attention and concentration are essential skills in the process of pre-writing, reading-writing and oral expression. Dyslexia and neurolinguistic problems also affect the acquisition of these skills. Auditory sequential memory influences reading comprehension and oral and written expression. Furthermore, school failure in the first cycle of the EGB is related to reading and writing. The stimulation of phonological awareness is key in the acquisition of reading and writing skills. Educational technology and brain gymnastics can help in the teaching-learning process, especially in children with mild disabilities. Inclusive education is also shown as a tool to solve learning problems in the third year of EGB. Therefore, it is necessary to prevent and adequately treat learning difficulties to guarantee quality education in the first cycle of EGB. |
Description: | El aprendizaje de los niños del primer año de Educación General Básica (EGB) presenta diversas dificultades. La motricidad fina y la atención y concentración son habilidades esenciales en el proceso de pre-escritura, lecto-escritura y expresión oral. Los problemas de dislexia y neurolingüística también afectan la adquisición de estas habilidades. La memoria secuencial auditiva influye en la comprensión lectora y la expresión oral y escrita. Además, el fracaso escolar en el primer ciclo de la EGB está relacionado con la lectoescritura. La estimulación de la conciencia fonológica es clave en la adquisición de habilidades de lectura y escritura. La tecnología educativa y la gimnasia cerebral pueden ayudar en el proceso de enseñanza-aprendizaje, sobre todo en niños con discapacidad leve. La educación inclusiva también se muestra como una herramienta para solucionar los problemas de aprendizaje en el tercer año de EGB. Por lo tanto, es necesario prevenir y tratar adecuadamente las dificultades de aprendizaje para garantizar una educación de calidad en el primer ciclo de la EGB. |
URI: | http://190.57.147.202:90/xmlui/handle/123456789/4217 |
ISSN: | 2588-090X |
Appears in Collections: | ARTÍCULOS CIENTÍFICOS |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dificultades en el aprendizaje en niños del primero.pdf | 293.64 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.